12 mars 2010

Forelsket

Forelsket? Brått og nådeløst truffet
av et ansikt. Og hvor jeg går, er det der
ikke til å komme utenom. Trekk for trekk avslører det meg

Skyggen av skam som brenner i huden, i
hver bevegelse røper jeg meg. Såret, lamslått
av en gjenkjennelse som oversvømmer, alt tidligere hendt

Er dette kjærlighet? Følelsen av at en
har stjålet ansiktet mitt. At jeg bare får
meg selv tilbake hos en, som dømmer meg til livet mitt

Så nær lengselen, så nær paradis, måtte det
være et helvete. Og ingen vei tilbke. Kom uro
Fra nu av vil jeg alt. Kjærlighet eller tilintetgjørelse

(Stein Mehren)

1 kommentar:

  1. Dette er et av de nydeligste diktene jeg kan tenke meg om forelskelse. "Fra nu av vil jeg alt. Kjærlighet eller tilintetgjørelse"...
    Sterke saker, og så er det akkurat sånn det er. Den som elsker har jo ikke noe valg. Enten kjærligheten blir besvart eller ikke er det likevel kjærlighet for den som elsker. Det er et under å elske noen uansett. Og herlig og farlig og vakkert og fantastisk.
    Klem, og lykke til med kjærligheten. Jeg har en følelse av at du kjenner deg igjen i denne teksten og vet hva det handler om. Måtte du få alt godt med den heldige.
    Klem fra Arnt Ove :-)

    SvarSlett