17 februar 2011

Finnes kjærligheten på internett?

Foto: Synnøve Sætrum

"Vær aldri en brikke i kjærlighetens dystre spill. For dette er ikke ekte kjærlighet. Skap deg de valg du nådig mottar fra dem som bare ønsker deg ditt beste og er villig til å gi slik kjærlighet skal være..."

(Trond Ole Ottesen)
http://www.livsbetraktninger.net/

Finnes kjærligheten på internett? På datesidene?
Når man ikke ønsker seg slurv, men ”the real thing” spørs det om den riktige leteplassen er internett...
For all del:
Jeg skal ikke undergrave lykken til dem som måtte ha funnet hverandre og lever lykkelig alle sine dager etter å ha møttes på nettet. Det er ikke der det ligger.
Jeg er oppriktig glad på deres vegne.
Selv har jeg fått et par svært gode venner gjennom "internettsporten".
Dog ikke FGF, misforstå meg rett.
Venner er som kjent ikke noe jeg kimser av, bare så det er sagt ennå en gang.
De er livets konstanter ved siden av familien, og hva skulle en singelboende gjort uten?
Sånn er det nå med den saken.
Men, jeg undrer meg en del fortsatt.
For et godt stykke tilbake i tid hadde jeg ganske mange profiler liggende ute, og tenkte;
"Den som intet våger intet vinner, den som ikke leter intet finner".
Man må jo ta itu med strømmen, ikke bare la seg drive med og se hva som skjer.
 Ikke noe å skjems for det.
Jeg mener, her er da ingen kø med duknakkede blomsterbud på døra.
Så jeg lette mye ei stund.
Veldig mye.
Chat og skitt, Facebook, Msn, Finnenvenn, Nettby, Sukker, Edate, Udate, Singelchatten, Skype, Match
og Møteplassen for å nevne noen av alle de stedene vi som søker andre enn oss selv kan komme til å "vinne i det store lotteriet". Mulighetene er mange, men er gevinstene like så?
I statistikken på høgskolen lærte vi om gunstige på mulige, men jeg skal ikke ta det regnestykket her.
(Blir for akademisk tenker jeg.)
Gode muligheter for ikke å gå seg vill og ikke se skogen for bare trær, eller tømmerstokken i eget øye er det på datesidene. Det har jeg egenerfaring for. Om enn ikke i bøtter og spann kan jeg likevel si:
 Nettdatejungelen er ei utfordring.
Særlig var det det til å begynne med.
Før jeg fikk justert hva jeg la i det, og noen ganger lot meg selv "ta av" i cyberverdenen.
Noen øyeblikk glemte jeg at den ikke er virkeligheten, og da kan det bli litt for mye av det gode.
Man kan komme til å bli litt sårbar, om man bygger cyberluftslott...
Jeg har lært endel om hva slags feller man ikke skal gå i, og godt er det.

Datesider er egentlig ypperlige når man for lengst er sluttet med bytråling etter lykken,
kjærligheten og annen tråling etter mennesker å snakke med,
 eller hva annet det er man nå tråler etter så lenge kondisen til det finnes.
Er man som meg i tillegg utenfor det vanlige yrkesaktivmarkedet tilspisser det seg.
Arbeidplasser er jo som kjent et sted hvor folk av begge kjønn treffes.
Brevvenner har jeg forresten hatt siden jeg var ei meget ung jente.
Har brukt store deler av livet på å skrive brev. Fordi jeg liker formen.
Jeg liker både skriftlig og muntlig kommunikasjon. Før i tiden brukte vi penn og papir. I tovegskommuniksasjonen var vi rimelig sikre på at vi visste hvem mottaker og avsender var. Jeg har fått venner for livet gjennom den "gammeldagse" måten kommunikasjon.
Den har vist seg å være meget holdbar i mitt liv.
I dag bruker vi epostadresser for regulære brevvenner.
De oppgir egentlig ikke noe annet enn et sted man kan taste digitale signaler til.
Det er åpenbart at det kan utnyttes av mindre snille og uærlige personer.
På den andre siden velger jeg å regne med at mange av dem som befinner seg på disse sjekkesidene (kjært barn har mange navn..) er på utkikk etter noe som kan bli en berikelse i det virkelige livet.
Enten det er i form av vennskap eller noe mer.
Stusselig sier helt sikkert noen, utfordrende og spennende sier jeg.
Meningsfylte timer mange ganger.
Det kan swinge skikkelig av god brevskriving.
Og så så gøy!
En ting er at jeg er kvinne, og pr. definisjon kan skru av både ditt og datt i månedsvis, men det er da grenser. Flokkdyr er jeg likevel i følge samme definisjonen så noen ganger er det ålreit,
eller kunne vært ålreit med selskap av kjærlighetsslaget.
Tenker det ikke er noe å skjems over det heller!
Noe unormat i å savne en klem, bli holdt rundt, sett, forstått,
snakket med eller småkranglet med er et ærlig savn innimellom.
Klassifiserer neppe under abnormitetene om man konfererer med dem som har greie på det.
Det skulle vært enkelt, men er ikke, om man er av sorten som ikke tar til takke med det første og beste.
Noen ganger slår det meg at jeg i denne sammenhengen allerede har funnet mye, og kanskje er mitt hjertes utkårede der rett foran nesa på meg i virkeliheten min utenfor cyberspace, uten at jeg ser det helt...
Skulle ikke forundre meg. Det var det der med ikke å se skogen for bare trær.

Jeg er ikke sikker men tror det er sånn fire fem år siden jeg første gangen kikket inn på ei dateside. Finnenvenn.no var det.
Tror jeg.
Det var ei venninne som hadde sagt meg at der var det ikke så mange gærninger, og det er i grunnen det jeg har tenkt litt mer dyptgående rundt i det siste, og på vegen gjennom "nettdatejungelen".
 "Gærninger" som jeg beklager å måtte si det, hadde vist seg mer enn en gang på klassiske chatte-kanaler. Eller kanskje det er å trekke det langt å stille noe diagnoselignende(Er det et gagbart ord?),
det kan jeg i grunnen overlate til ekspertene, og på den måten ikke bli saksøkt for usakligheter
 eller skitkasting eller skikkanering eller det som atskillig værre er...
 Kanskje det holder med "humorister", "moroklumper", eller "solstråler"...
Heldigvis er de ikke flertall, men de finnes så absolutt, og dukker opp inni mellom.
Altså "humoristene", "moroklumpene" og "solstrålene".
Den siste nå her forleden formiddag med følgende "søte" melding:
 "Hva i heiane! Er ikke du lagt inn på Eg ennå?(...)".
Sjekkereplikken formelig rant over av humor og solskinn...
;-)
Om meg er det å si at der jeg har profil viser jeg ansiktet mitt. Jeg deler ikke ut hele navnet og nummeret i første brevet, men tenker nå at hvordan mitt ytre er vil nå bli avslørt uansett om man møtes.
Jeg forstår ikke poenget med å legge ut et ti femten år gammelt fotografi og "selge" det som dagens dame eller mann. Har sett noen av dem...
Her kunne jeg fortsatt med å fortelle om den ene etter den andres ublu forslag ,og om "too much" av både det ene og det andre, men jeg står det over.
Er temmelig sikker på at damer som ligner meg godt vet hva jeg sikter til.
Denne "moroklumpen" overfor var til alt overmål anonym.
Hva det sier, er vel unødvendig å utbrodere noe særlig?
Fornærmet kunne jeg blitt om jeg hadde tatt slikt på alvor.
Heldigvis er det slik at jeg har andre ting å bruke kreftene mine på.
Cyberspacesamtaler med mennesker man aldri har truffet er bare det. Fiksjon.
Ikke noe å legge til det reelle livet som en realitet.
Da kunne man fort bli et offer for et eller annet spill, ikke sant?

Jeg tenker som så at når det gjelder nettkontakter så blir det med det med de aller fleste.
Noen få møter man. I minst 95% av tilfellene blir det en hyggelig prat, men aldri noe mer. Det er ille å si det, men de resterende 4% er alt annet en hyggelige. Så er det kremen da, sånn 1%...
I mitt tilfelle de som er blitt venner.
Det er et eller annet som ikke stemmer eller passer når man møtes ansikt til ansikt. Noe som er helt greit.
For vi er jo levende mennesker bak de digitale signalene. Ikke fiksjon, men kjøtt og blod og alt som følger med på godt og vondt. Dessuten handler det jo om forventninger og hvilke øyer som ser hva. Ikke sant?
 Sånn er det sikkert for de aller fleste. Det skal noe til for klaff.
Vi som er godt voksne mennesker vet det. I alle fall av den typen voksen jeg tilhører.
Vi som ikke ønsker oss tosomhet for enhver pris...Det går fint an å være singelboende uten en konstant følelse av mangel. Selv om man, som sagt, innimellom kan ønske seg selskap eller reisefølge, eller delte opplevelser. Noen opplevelser er jo hvordan en enn vrir og vrenger på det bedre delt.
 Tro det eller ei, men det er faktisk sant for en god del av menneskeheten.

Tilbake til der jeg startet:
Kan man finne kjærligheten ved hjelp av internett?
Eller risikerer man å bli en brikke i en eller annens spill?
For cyber er fiksjon.
Menneskelig kontakt er realiteter.
Bare kjærlighet er kjærlighet.
Jeg skal ikke underslå det faktum at det er mange sorter av den,
men jeg tillater meg disse ytringene i undringens tegn.
Det er en gave å kunne skrive det en tenker, formidle det en ser
for den som måtte lese dette...

Ha god torsdag!
Synnøve Sætrum

17 kommentarer:

  1. Vel skrevet Synnøve, som alltid :)

    SvarSlett
  2. Hei på deg Synnøve. Denne teksten likte jeg godt, muligens fordi jeg kjente meg igjen (her kommer jeg jumpende ut av skapet), har vært innom dette med noe jeg vil kalle "uheldige opplevelser", en del "rare" kvinnfolk der ute. Men det var ikke utelukkende negativt, mye spenning og drømming til å begynne med, dette bleknet etterhvert. Jeg møtte også en av kvinnene jeg møtte via nettet, veldig koselig men ingen "pling", jeg takket for maten og dro hjem kl 0100 om natten, 3 timer å kjøre på isete vinterføre, etter dette gav jeg opp nettet som arena for kjærlighet, det var rett og slett for mange proffe der ute, tok helt innersvingen på meg :-) Jeg har tro på at det er mulig å finne både kjærlighet og venner på nettet, bare man har begge beina godt planta på jorda. Gleder meg til mer tekst fra deg, klem

    SvarSlett
  3. Synes du er vel kryptisk jeg. Tenk om du kunne være litt mer konktret.

    SvarSlett
  4. Hei Leiv Erik. Takk for hyggelig kommentar. Jeg tror ikke jeg finner den store kjærligheten sånn uten videre jeg heller, og særlig ikke på nettet.
    Det til tross for et jeg er sterk tilhenger av å finne den mange ganger i livet..

    Isete vinterføre gir vel ikke de store utskeielsene i form av bilturer for tiden. Priste meg nettopp meget lykkelig over at jeg ikke trenger bruke den før på søndag. Her ser jeg forresten ikke doningen gjennom vinduet heller. Så da må jeg spa som kompensasjon for at jeg ikke kommer meg til helsestudio. Det går vel en buss vil noen si: Jo sier jeg, om det ikke var på grunn av trailere som står på tverra i bakken før Vige. Der bor jo de blå som kjent...
    Mitt liv og utsikt er snø. Hvitt og vakkert, men kaldt også. Lengter til varmere strøk jeg..
    Siden jeg ikke kan komme meg dit akkurat nå får jeg ta cyberen til hjelp.
    Ha en fortsatt god dag du.
    Klem
    :-)

    SvarSlett
  5. Synes virkelig du og alle fortjener en partner av første klasse. Fortsett med det du så ordner det seg garantert.

    SvarSlett
  6. Herlig tekst Synnøve:-)

    SvarSlett
  7. Jeg tror påkjærligheten ja. Uansett. Den finnes der ute, og her inne for det om

    SvarSlett
  8. All you need is love

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, egentlig så er det så enkelt..

      Forresten er det å si at koblingen øverst i teksten førerer videre til Trond Ole Ottesen sine fine livsbetraktninger.. se dem!

      Slett
  9. Jo, kjærligheten kan dukke opp via internett. Det har du da opplevd selv ikke sant?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hva jeg opplever sånn rent 'privat' på nettet vil jeg ikke dele. Det er jo min opplevelse, ikke sant. Noen sånn småpersonlige storgenerelle betraktninger derimot...
      Ha riktig god sommer, med eller uten nett!

      Slett
  10. Jo, hvem vet hva som finnes eller ikke finnes. Men, jeg er enig med deg i at endel er mer enn slappe i forhold til hva de vil gi for å få noe.
    Er jo som kjent gjennom akkurat det man får. Finnes ikke noen annen måte, og det undrer meg at enkelte ikke oppfatter akkurat den kjennsgjerningen.
    Men, du er kanskje så heldig når dette skrives at du har fått det du leter etter.

    SvarSlett
  11. må du tillate deg å leve..vær glad.. elsk.. ikke lev på livsløgn eller andres premisser.. den er heldig heldig heldig heldig som får deg.. og komplett idoiot den som ikke ser deg.. han må være stokk blind..

    SvarSlett
    Svar
    1. Pent sagt, hadde du vist identiteten kunne jeg nesten blitt smigret... Men, er ikke så glad i blindebukk!

      Slett