14 september 2012

MENNESKERETTIGHETSREFLEKSJONER

 
 
 
'" ARTIKKEL 1. Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter.
 De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."
 
Good morning.
Norge, USA og Russland er våkne her på Ytringsstedet om jeg skal tro statistikken.
Det er for så vidt den eneste jeg har så da så...
Denne fredagen sier nyheter av alle slag meg at vi får vente og se hva denne fredagen bringer.
Gigant jordskjelv i den muslimske verden igjen. Alle nyhetskanaler viser bilder av sinte ropende og trampende islamister. De brenner amerikanske flagg og klatrer på høye gjerder.
 Erke konservative amerikanske kristne har igjen produsert et makkverk om islam, og gjør det de kan for å hisse opp de store massene.Slik jeg oppfatter det er disse kristne like ytterligående som islamistene de ønsker bekjempe. Paradoksalt, men virkelig.
Nyhetskanalene sier imidlertid ikke hvordan de har det, alle de uskyldige barna eller gamle eller syke eller kvinner som beveger seg i skyggene i disse landene. Hvordan er det for dem som lider, de som ikke ønsker dette? For jeg tenker at det må være sånn at ikke alle muslimer er sinte skrikende skjeggemenner som brenner flagg, og kaster stein... Eller er jeg helt borte?

Jeg sier ja til ytringsrett- og frihet, selv om jeg ikke liker disse ytringene. 
 Det er fordi de forsøker skape intrykket av at vi alle står i en religionskrig. 
Jeg, som enkletindivid med vestlig kulturtilhørighet gjør det ikke.
 
Stigmatisering er trasig for den/de som rammes.
Bare å ta på seg et eller annet stigma og prøve det ut!
Tror bare fantasien setter grensene.
Siden stigma handler om å tillegge enkeltmennesker eller hele grupper diskrediterende egenskaper som stenger ute fra det sosiale fellesrom er det lett å finne. Vanskelig å holde balansen på den smale 'normale' sti. Pr. definisjon er ikke den eller de medlem(er) i det 'store fellesskapet' muligens utestengt på grunn av sitt særtrekk.. Ukjære barn har også mange navn.
Stigma etablerer et "vi" mot "dem", hvor de førstnevnte er innefor og de andre utenfor.
'Kristen', 'muslim' ,'NAV-ende uførepensjonist', 'rødstrømpen','rundbrenneren' 'madrassen', 'alkoholikeren' eller 'narkomanen' . Kategoriseringer blir noens svøpe.
Siden denne båssettingen ofte handler om å tillegge individer rigide egenskaper som skygger over de mangfoldige individuelle sidene ved hvert enkelt menneske. Gruppetenkning kan gi forferdelige utslag. Tenk på hva som skjedde med jødene, sigøynere og homofile under siste verdenskrig. Tragedien som utspant seg mellom Hutuer og Tutsier i Rwanda, og hva skjer ikke av hets mot romfolket i Europa akkurat nå? Akkurat denne fredagen ligger spenningen i hvorvidt en kristenfundamentalistis elendig film kommer til å skape blobad et eller flere steder.
For meg synes det i disse sammenhengene som om det er et fett hvem som rammes,
 bare noen får tatt noen ...

Nei og nei og nei og atter nei.
Akkurat lille meg vil ha meg frabedt ekstremistisk/fundamentalistisk snakk på mine vegne.
Jeg nærer intet hat til islam, fordi jeg er fra vesten. I min verdensanskuelse finnes ikke likhetstegnet som settes av andre. Religionsfrihet er også en menneskerettighet.
Den enkelte får suverent tro hva hun eller han vil. Det skal jeg ikke legge meg opp i.
 Jeg hater heller ikke kristendommen eller budhisme eller hinduismen eller jødedommen eller noen religion som helst, selv om jeg velger leve mitt liv uten tilslutning til noen av dem.
Min tanke er fri, og hva jeg tror og mener om høyere makter er mitt individuelle anliggende.
Ånd- og ytringsfrihet er også en menneskerettighet.
Likevel ville jeg aldri finne på å framstille det som om store folkegrupper representerer det samme som meg via tendensiøse stigmatiserende propagandafilmer(ja jeg har sett den nå 'hete poteten').
 
Hva jeg forsøker få fram er at jeg prøver holde virkelighetsoppfatningen min opp mot det vitenskapelige innsikter så langt det er mulig for en vanlig dødelig. Vitenskapen er heller ikke en uomtvistelig hellig skrift, jeg vet det. Siden jeg  har studert historie kjenner jeg til dette med historisk relativitet. Men betyr det at alt er relativt i samtiden? Jeg oppfatter det ikke slik. I mine refleksjoner kommer det opp at gjeldende vitenskapelig kunnskap må kunne brukes i diskusjoner.
Man kan etter beste evne la være viderebringe holdniger som bygger på fordommer, stereotypier, pseudovitenskap eller konspirasjonsteorier. For min del tar jeg en ny kikk på artikkel 1 i menneskerettighetserklæringen, og forventer nok en fredelig dag.
 
Ha god fredag!
 
Synnøve Sætrum